نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

در مقاله قبل با کنترل فاز، بخش‌های مختلف و اصول کار آن آشنا شدیم. منتها یکی از مهم‌ترین مواردی که مجال صحبت آن نشد، نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور است. در این مقاله قصد داریم تا به‌طور مفصل در اینباره صحبت کنیم. ابتدا نحوه سیم‌کشی کنترل فاز سه فاز برای دو برند شیوا امواج و برنا الکترونیک را بررسی خواهیم کرد و سپس به سراغ سیم‌کشی کنترل فاز تکفاز خواهیم رفت.

 

پیشنهاد می‌کنم بخوانید: کنتاکتور چیست؟

 

سیم‌کشی کنترل فاز سه فاز

ازآنجایی‌که‭ ‬رله‭ ‬این دستگاه قدرت قطع وصل ۳فاز را بصورت مستقیم ندارد، لذا نیاز است که از یک کنتاکتور برای این منظور استفاده گردد.برق ورودی سه فاز بهتر از که مستقیم به کنتاکتور متصل گردد و برای اتصال سه فاز به کنترل فاز می‌توان از سه رشته سیم نازک فرمان (نمره 0.5) هم استفاده کرد.

 

نقشه کنترل فاز شیوا امواج

کنترل فاز شیوا امواج برای عملکرد تنها نیاز به ۳فاز ورودی دارد. در خروجی نیز کافیست تا پایه‌های 15 و 18 (NO در رله خروجی) را مانند کلید استارت به کنتاکتور وصل کنیم. پس از سیم‌کشی نیاز به تنظیم دو پارامتر “زمان وصل رله” و ” میزان حساسیت به عدم تقارن فازها” است.

  1. زمان وصل رله: این پیچ تنظیم به‌صورت تایمر تاخیر در وصل عمل می‌کند. این زمان می‌تواند بین 2 تا 240 ثانیه باشد. به این معنا که رله خروجی کنترل فاز (کنتاکتور)، پس از سپری شدن زمان تنظیم شده از لحظه برق‌دار شدن دستگاه یا رفع خطا، برق‌دار خواهد شد.
  2. میزان حساسیت به عدم تقارن فازها: قابلیت تنظیم از 7 الی 25 درصد را دارد. در صورتیکه اختلاف ولتاژ بین فازها بیش از مقدار تنظیم شده باشد، رله خروجی (کنتاکتور) قطع خواهد شد.

نحوه بستن کنترل فاز شیوا امواج با کنتاکتور

 

نقشه کنترل فاز برنا الکترونیک

این دستگاه علاوه بر سه فاز ورودی به نول هم نیاز دارد. در کنترل فاز برنا الکترونیک نیز “زمان وصل رله” و ” میزان حساسیت به عدم تقارن فازها” قابل تنظیم است. دقت شود که نول تابلو حتماً به نول شبکه (نول کنتاکتور) وصل باشد.

نقشه کنترل فاز برنا الکترونیک

 

سیم‌کشی کنترل فاز تکفاز

جهت افزایش امنیت منازل و ادارات و ساختمان‌های تجاری می‌توان از مدل تکفاز در ورودی ساختمان و بعد از کنتور برق استفاده کرد. این دستگاه دقیقاً مشابه محافظ برق عمل می‌کند و با نصب آن بعد از کنتور برق، دیگر نیازی به نصب جداگانه محافظ برق برای یخچال، کامپیوتر و …. نخواهد بود. در شکل زیر مدار کنترل فاز تکفاز شیوا امواج ( محافظ کنتاکتور) را مشاهده می‌نمایید:

البته جهت جلوگیری از خاموشی ناخواسته روشنایی در شب، می‌توان این حفاظت را از بعد از کلید مینیاتوری مربوط به پریزها متصل کرد.

سیم کشی کنترل فاز تکفاز شیوا امواج

 

در کلیپ زیر نحوه راه‌اندازی موتور سه فاز به‌وسیله کنترل فاز و بیمتال آموزش داده شده است:

5 دیدگاه در نوشته “نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =

X