امروزه تقریباً در همه منازل مسکونی و ساختمان‌های اداری و تجاری لازم است تا از پمپ آب برای رساندن آب به طبقات بالا استفاده شود. هر پمپ یک اتومات  (پرشر سویچ) دارد که زمان روشن و خاموش شدن پمپ توسط آن تعیین و تنظیم می‌شود. پرشر سویچ یک المان مکانیکی- الکتریکی بوده که در توسط یک رله الکترونیکی در خروجی آن، به پمپ فرمان داده می‌شود. معمولاً استادکاران تأسیسات پیشنهاد می‌کنند که فقط پمپ‌های نیم و نهایتاً یک اسب را مستقیم توسط رله پرشر سویچ فرمان دهید و برای موتورهای توان بالاتر حتماً از کنتاکتور مناسب استفاده گردد. در این مقاله می‌خواهیم ابتدا نحوه پلاک‌خوانی و سپس روش نصب کنتاکتور برای پمپ آب خانگی را شرح دهیم. در تصویر زیر یک نمونه متداول از اتومات پمپ آب خانگی را مشاهده می‌کنید:

پرشر سویچ پمپ آب خانگی

 

پلاک‌خوانی پمپ آب خانگی

پمپ آب نیز مانند همه الکتروموتورهای موجود در صنعت، دارای یک پلاک روی پوسته آنست که مشخصات الکتریکی موتور، روی آن درج می‌شود. تنها پارامتری که از روی پلاک نیاز خواهیم داشت، جریان مصرفی پمپ است و از روی این جریان مصرفی، کنتاکتور مناسب را انتخاب می‌کنیم. در ادامه چند نمونه پلاک پمپ آب را مشاهده می‌کنید که ما برای راحتی، دور جریان مصرفی آن را خط کشیدیم.

پلاک اول مربوط به پمپ آب خانگی یک اسب است و همانطور که ملاحظه می‌کنید جریان مصرفی آن 5.7 آمپر است. امکان اتصال مستقیم این پمپ به پرشر سویچ هست ولی برای افزایش طول عمر پرشر، می‌توان از کنتاکتور 9 آمپر هم استفاده کرد.

پلاک پمپ آب یک اسب

 

پمپ دوم، یک پمپ آب دو اسب خانگی، با جریان مصرفی 11.5 آمپر است. این جریان، بالاتر از توان خروجی رله پرشر سویچ بوده و حتما باید از کنتاکتور استفاده کرد. برای این پمپ باید از یک کنتاکتور 18 یا 25 آمپر استفاده کرد.

پمپ آب دو اسب خانگی

 

بنابراین ملاک ما برای استفاده از کنتاکتور، تنها جریان مصرفی درج شده روی پلاک پمپ است و بدیهی است که مقدار این جریان در برندهای مختلف می‌تواند قدری متفاوت باشد.

 

روش سیم‌بندی کنتاکتور برای پمپ آب

روش نصب کنتاکتور برای پمپ آب خانگی تکفاز بسیار آسان است و تنها نیاز است که خروجی پرشر سویچ را به جای اتصال به پمپ، به کنتاکتور وصل کنیم یا به بیان دیگر:

  1. سیم‌های فاز و نول را به تیغه‌های ورودی پرشر سویچ وصل می‌کنیم.
  2. سیم‌های خروجی از تیغه‌های پرشر سویچ را به ترمینال‌های A1 َو A2 کنتاکتور وصل می‌کنیم.
  3. سه ترمینال ورودی را به یکدیگر و سه ترمینال خروجی کنتاکتور را نیز به یکدیگر جامپر کنید.
  4. یکی از ترمینال‌های ورودی کنتاکتور را به فاز وصل کنید.
  5. یکی از ترمینال‌های خروجی کنتاکتور را به یکی از سرهای پمپ آب وصل کنید.
  6. سر دیگر پمپ را نیز به نول وصل کنید.

در عکس زیر می‌توانید این مراحل رو مشاهده کنید.

 

مشخصات، قیمت و خرید کنتاکتور سه فاز و تکفاز

روش نصب کنتاکتور برای پمپ آب

 

در کلیپ زیر نیز روش سیم‌بندی کنتاکتور برای پمپ آب شرح داده شده است:

 

در این مقاله تلاش کردیم تا بصورت روان و ساده روش نصب کنتاکتور برای پمپ آب خانگی تکفاز را شرح دهیم. می‌توانید کنتاکتور مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی کوشا الکترونیک سفارش دهید.

 

[blog_posts posts=”6″ columns=”3″ image_height=”200px” show_date=”true”]