انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب

انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب

فیوز، بی‌متال و کنتاکتور برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند. کنتاکتور به‌عنوان یک المان راه‌انداز و فیوز و بی متال به‌عنوان دو المان حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که انتخاب درست هرکدام، علاوه بر افزایش راندمان، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد. در این مقاله کامل‌ترین جداول انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب را جمع‌آوری کرده‌ایم.

سه شیوه متداول راه‌اندازی موتورهای الکتریکی عبارت‌اند از:

  1. راه‌اندازی به‌صورت تک‌ضرب
  2. راه‌اندازی ستاره – مثلث
  3. راه‌اندازی با درایو و اینورتر

در این مقاله، تمرکز ما روی دو روش اول است.

راه‌اندازی به‌صورت تک‌ضرب یا مستقیم

برای انتخاب مناسب فیوز، بی‌متال و کنتاکتور در راه‌اندازی تک‌ضرب از جدول زیر استفاده کنید. با توجه به ساختمان و نوع سیم‌پیچی، موتورهای الکتریکی در بازه ولتاژی 220 الی 440 ولت تولید و در بازار موجود است. برای راحتی این بازه به سه قسمت (6ستون) تقسیم‌شده است. برای هر بازه ولتاژی نیز قدرت موتور به‌صورت کیلووات و اسب بخار لیست شده است. در سه ستون انتهایی مقادیر فیوز، بی‌متال و کنتاکتور قرار دارد.

به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی تک‌ضرب یک موتور تک‌فاز 220 ولت با قدرت 10کیلووات (13.5 اسب بخار)، نیاز به کنتاکتور 25 آمپر، بی متال 18.5 الی 25 آمپر و یک فیوز موتوری 40 آمپر است.

انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب در راه‌اندازی تک‌ضرب

راه‌اندازی به‌صورت ستاره – مثلث

موتورهای آسنکرون روتور قفسه‌ای را می‌توان به‌صورت ستاره-مثلث راه‌اندازی کرد. با توجه به اینکه در اتصال مثلث (اتصال دائم کار موتور) جریان مصرفی موتور از دو کنتاکتور به‌صورت موازی عبور می‌کند، لذا آمپر کنتاکتور و بی متال در جداول زیر نسبت به راه‌اندازی تک‌ضرب کاهش‌یافته این است.

به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی ستاره-مثلث یک موتور 380ولت، 22 کیلووات، 30 اسب بخار، کنتاکتور مورد نیاز ۴۰ آمپر و بی متال در رنج 23 تا 32 آمپر و فیوز مورد نیاز نیز در رنج ۵۰ الی ۶۳ آمپر خواهد بود.

انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب در راه‌اندازی ستاره-مثلث

در این آموزش تلاش کردیم تا معتبرترین جداول “انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب” را جمع‌آوری کنیم. چنانچه شما نیز جدول مناسبی برای این‌کار داشتید، لطفا برای ما از طریق کامنت ارسال کنید.

یک دیدگاه در نوشته “انتخاب بیمتال، فیوز و کنتاکتور مناسب

    • مرتضی امانی گفته :

      سلام. این جداول در همه جا با همین مقادیر آمده… درصورتی که رفرنس دارید لطفا برای ما ارسال کنید یا جداول مربوطه را ضمیمه کنید یا موارد اشتباه رو بفرمایید تا دقیق تر بررسی کنیم

  1. رضا فرهادی گفته :

    با سلام خدمت استاد عزیز ،جهت موتور ۲۷۸ کیلو وات ، برای کنترل اضافه بار و آمبولانسی ولتاژ یا جریان که موتور را غیر فعال کند ، چه تجهیزاتی با پیشنهاد میدهید ، الکتروموتور با سافت استارتر راه اندازی میشود

  2. صمد نوری گفته :

    با سلام به مدیران محترم در مورد این مقاله لازم است عرض کنم که ، راه اندازی یک ضرب ، فقط برای موتورهای قابل انجام هست که زیر ۵ کیلو وات باشند و شما موتور تکفاز بالای ۵ کیلوات نمی توانید داشته باشید زیرا برق تکفاز حداکثر توانش اینقدر هست که شما تا ۱۰ کیلوات گفته اید و راه اندازی ستاره مثلث هم برای موتورهای حداکثر ۳۵ کیلووات میتواند باشد ….شرمنده اگر زیاده روی شد

  3. سياوش گفته :

    سلام. سوالم اینه که چطور برای موتوری که 7.5 کیلووات هست و با ولتاژ 380 جریانی که میکشه بیشتر از 15 امپره کنتاکتور 12 امپر میبندید ؟؟ خراب نمیشه در کوتاه مدت ؟؟ ما همیشه حداکثر جریان موتور رو درنظر میگیریم و کنتاکتور میبندیم براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شش =

X