شروع به کار در ایپلن

شروع به کار با ایپلن P8

نرم‌افزار Eplan برنامه‌ای جامع و سريع و حرفه‌ای جهت طراحی و ايجاد نقشه‌های سیستم‌های كنترلی، پنوماتيكی و … است. Eplan علاوه بر ترسيم نقشه‌های شماتیک الكتريكی و پنوماتيكی، قابليت ايجاد خودكار خروجی‌ها و گزارش‌هایی را داراست که باعث سرعت و دقت بيشتر در كار می‌شود. در یک سلسه مقالات قصد داریم تا به‌طور کامل نحوه کار با این نرم‌افزار کاربردی را به صورت کاملا رایگان آموزش دهیم. در این مقاله گام اول یعنی “شروع به کار با ایپلن” را برمی‌داریم.

 

شروع به کار با ایپلن:

وقتی برای اولين بار وارد محيط EPLAN شويم با صفحه زير روبرو خواهیم شد:
پنجره شروع به کار در ایپلن

در سمت چپ اين صفحه، قسمت PAGE NAVIGATOR ، خالی است. قسمتی كه دارای پیش‌زمینه EPLAN است ، محیط کاری EPLAN است که در حال حاضر هیچ صفحه‌ای را نشان نمی‌دهد.

PAGE NAVIGATOR پنجره‌ای است كه ایپلن در آن صفحات موجود در پروژه‌های بازشده را نشان می‌دهد. اين پنجره به دو صورت درختی و ليست می‌تواند صفحات موجود در يك پروژه را به نمايش بگذارد. در اين پنجره می‌توان ویرایش‌هایی از قبيل كپی، پاك كردن صفحات و يا تغيير ویژگی‌های هر صفحه را انجام داد.

نكته: جهت تعيين حالت نمايش پنجره PAGE NAVIGATOR می‌توان از کلید F12 روی کیبورد استفاده کرد.



تنظيم محيط كاری مناسب:

در EPLAN همانند هر برنامه ديگر می‌توان قسمت‌های مختلف برنامه را به‌دلخواه تنظيم كرد. به‌عنوان‌مثال می‌توان قسمت‌های مختلف صفحه اول را اضافه و يا حذف کرد يا اينكه از حالت پیش‌فرض خود برنامه استفاده كرد، يا اينكه چند محيط ساخت و يكی را به‌دلخواه انتخاب کرد. برای اين منظور از منوی View گزینه WORKPLACE را انتخاب می‌کنیم تا کادر WORKPLACE همانند تصویر زیر باز شود:

کادر WorkPlace در ایپلندر قسمت SCHEME ليستی وجود دارد كه می‌تواند، حالت دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس OK کنید. لازم به ذكر است برای بازگشتن به نمای اوليه كافی است گزينه DEFAULT از كادر فوق را انتخاب کنیم.


ایجاد یک پروژه :

در ایپلن يك پروژه مجموعه‌ای است از انواع صفحات شماتیکی، گرافيكی و اسناد مرتبط با آن‌ها.

ايجاد پروژه جديد با استفاده از Project Wizard:

در EPLAN چندين گزينه جهت ايجاد يك پروژه فراهم‌شده است. گزینه Project Wizard راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای ایجاد يك پروژه شامل صفحه title ، صفحات شماتیک است که می‌توان همه اطلاعات اصلی يك پروژه را قدم‌به‌قدم وارد کرد. بدين منظور کافیست تا از منوی PROJECT گزینه New Wizard را انتخاب کنید:

منو پروژه در ایپلن


پنجره Creat Project باز می‌شود :

ساخت پروژه جدید، اولین گام شروع کار با ایپلن


در قسمت Project name نام پروژه و در قسمت templete الگوی موردنظر پروژه خود را انتخاب كنيد.

منظور از الگوی پروژه چیست؟

به‌منظور ايجاد يك پروژه جديد در EPLAN همواره نياز به يك الگو است. با انتخاب يك الگو، پروژه ما تنظيمات موجود در الگو را به خود می‌گیرد . به‌عنوان‌مثال، ساختار صفحه‌بندی، نام‌گذاری تجهيزات و … در يك الگو ذخیره‌شده است.

پسوند فایل‌های الگو EPT است (EPT=EPLAN PROJECT TEMPLATE ) در كادر انتخاب الگو، به‌صورت پیش‌فرض دو الگو وجود دارد، يكی را انتخاب كرده و سپس OPEN را انتخاب کنید:

استفاده از قالب های آماده

  • در قسمت Storage Location می‌توان مكان دلخواه برای ذخيره يك پروژه را انتخاب کرد.
  • در قسمت DESCRIPTION توضيحات لازم برای هر بخش داده‌شده است.
  • در هر مرحله می‌توان روی دكمه FINISH كليك كرد و پروژه را ايجاد نمود يا این‌که برای تعريف تنظيمات ديگر دكمه NEXT را کلیک نمود.
  • در حال حاضر جهت ادامه دادن به بحث و ایجاد پروژه ، دکمه FINISH را کلیک می‌کنیم.

در این حالت ، برنامه ، الگوی انتخاب‌شده را داخل پروژه کپی می‌کند.

Import پروژهپس از بسته شدن اين كادر، پروژه ایجادشده ما در قسمت PAGE NAVIGATOR ظاهر می‌شود. در اين پنجره با كليك بر روی + می‌بینیم كه به‌صورت پیش‌فرض 2 صفحه ، يكی TITLE و ديگری يك صفحه شماتیک ایجادشده است كه می‌توان از آن‌ها استفاده كرد يا اينکه برای ایجاد صفحات دلخواه، آن را پاک‌کنیم.

نمایش درختی پروژه‌ها در ایپلن

 

در ویدیوی زیر که به همت مهندس برجی تهیه شده است، با نحوه ایجاد پروژه جدید در ePLAN آشنا خواهید شد:


ایجاد یک صفحه در پروژه

تا به اینجای شروع به کار با ایپلن مقدمات کار را مهیا کردیم، اما برای شروع طراحی تابلو برق نیاز به یک صفحه داریم. جهت ايجاد این صفحه در پروژه دو راه وجود دارد:

  1. در قسمت PAGE NAVIGATOR راست كليك كرده گزينه NEW را بزنیم.
  2. از منوی Page گزینه New… را انتخاب کنیم.
    ساخت پروژه جدید برای شروع به کار با ایپلن

با این کار ، کادر NEW PAGE باز می‌شود.در قسمت FULL PAGE NAME می‌توان نام كامل يك صفحه را نوشت يا با انتخاب قسمت BROWS وارد کادر FULL PAGE NAME شویم و در قسمت‌های فعال نام موردنظر را وارد كرد.

ساخت صفحه کاری جدید


در قسمت PAGE TYPE نوع صفحه موردنظر را اعم از SCHEMATIC MULTI-LINE (I) , TITLE PAGE/COVER SHEET و … می‌توان انتخاب كرد و در قسمت PROPERTIES می‌توان ساير اطلاعات مربوط به صفحه از قبيل كادر صفحه، COVER صفحه، مقياس، شماره و… را وارد نمود.

برای انتخاب كادر و يا COVER دلخواه خود كافی است در فضای مقابل ردیف‌های FORM NAME و یا PLOT FRAME NAME كليك كرده و از منوی ایجادشده قسمت BROWSE را انتخاب کنیم.

انتخاب کاور برای پروژه در ایپلن


در اين صورت كادری جهت انتخاب فرم و يا فريم باز می‌شود. كه در قسمت سمت راست خود فضايی جهت نمايش شكل كلی آن وجود دارد كه با گزينه PREVIEW در قسمت بالای خود فعال می‌شود.

انتخاب فریم برای پروژه آخرین گام شروع به کار با ایپلن


با انتخاب فریم و یا فرم دلخواه دکمه OPEN را كليك می‌کنیم تا تنظيمات لازم انجام شود.

پس از تعيين ویژگی‌های دلخواه خود برای يك صفحه كافی است دكمه OK در کادر NEW PAGE را كليك كنيم تا صفحه موردنظر ايجاد شود. اگر مقادير واردشده در قسمت IDENTIFIER جديد باشند صفحه PLACE IDENTIFIER جهت تعيين مكان و ثبت HLD یا … باز می‌شود:

تنظیمات Identifire


كه در اين كادر می‌توان ترتيب قرار گرفتن آن‌ها را تعيين نمود. پس از تنظيمات دلخواه و كليك بر روی OK و به‌محض اينکه کادر NEW PAGE بسته شود. شكل صفحه ایجادشده در قسمت محيط كاری به نمايش درمی‌آید.

نکته: برای باز كردن يك صفحه در يك پروژه ابتدا در قسمت PAGE NAVIGATOR صفحه موردنظر را انتخاب كرده، دبل کلیک و یا ENTER می‌کنیم.

به‌محض كليك بر روی هر صفحه در قسمت PAGE NAVIGATOR ، نمای كلی از آن صفحه و يا صفحات در قسمت GRAPHICAL PREVIEW واقع‌شده در زیر PAGE NAVIGATOR ظاهر می‌شود. لازم به ذکر است که با بازشدن هر صفحه به‌طور خودکار صفحه بازشده قبلی بسته می‌شود. مگر این‌که در قسمت PAGE NAVIGATOR روی صفحه موردنظر راست کلیک کرده و گزینه OPEN IN NEW WINDOW را انتخاب كنيم، در اين صورت قسمت صفحه كاری به تعداد دلخواه کاربرگ تبديل می‌شود كه در هر كاربرگ يك صفحه از پروژه موردنظر وجود دارد.

نمایش پروژه در زبانه جدید


نکته: جهت بستن يك صفحه دلخواه می‌توان از مسير PAGE/CLOSE استفاده كرد و يا این‌که علامت X را در قسمت راست صفحه كليك نمود.

در فیلم زیر با نحوه ایجاد صفحه جدید در پروژه ePLAN آشنا خواهید شد. این کلیپ به همت مهندس برجی آماده شده است:

 


جمع‌بندی: در این آموزش گام اول شروع به کار ایپلن را برداشتیم و با نحوه ایجاد پروژه جدید و ایجاد صفحات جدید در نرم‌افزار Eplan آشنا شدیم. در جلسات آتی بیشتر با بخش‌های مختلف این نرم‌افزار آشنا خواهیم شد.

20 دیدگاه در نوشته “شروع به کار با ایپلن P8

  1. sajjad navidi گفته :

    باسلام و سپاس فراوان واقعا متشکرم ممنونم از گروه خوبتون ، ممنون از آموزش های بی چشم داشتتون خدا خیرتون بده

  2. نوید گفته :

    سلام از آموزش خوب شما خیلی متشکرم.
    برای ایجاد پروژه جدید در قسمت template برای من فقط یک گزینه پیش فرض میاد و اون هم (inch Template.ept) هستش.
    اون مورد دیگه چرا نیست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  3. وحید گفته :

    باسلام خدمت عوامل کوشا الکترونیک باسپاس فراوان وخدا قوت بابت این همه زحمت مطالب واقعآ عالی وکاربردی ممنون

  4. بهنام گفته :

    با سلام و سپاس فراوان از تیم کوشانیک که بدون هیچگونه چشم داشتی نسبت به آموزش های اتوماسیون صنعتی و …. اقدام کردند انشالله خداوند پاداشتان را افزون کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 17 =

X