ایجاد ماکرو در ePLAN – جلسه هشتم

در جلسه هفتم آموزش ePLAN با نحوه تهیه انواع گزارش آشنا شدید، در این جلسه میخواهیم یکی از مهم‌ترین امکانات این نر‌افزار، یعنی نحوه ایجاد ماکرو در ePLAN را آموزش دهیم.

 

ایجاد ماکرو در ePLAN

ماكرو بخشی از يك صفحه يا پروژه‌ است كه جهت استفاده مجدد ذخيره می‌شود. مثلا نیاز داریم که چندین موتور در پروژه را با مدار یکسان راه‌اندازی کنیم، در اینصورت به جای اینکه برای هر موتور یکبار مدار راه‌انداز را ترسیم کنیم، کافیست تا یک ماکرو برای اینکار ایجاد کنیم. ماكروها بدین‌جهت مفيد هستند كه مانع رسم مجدد قسمت‌های روتين و تكراری در يك نقشه می‌شوند و لذا سرعت كار را بالا می‌برند، همچنین چنانچه بخشی از مدار را اشتباه رسم کرده باشیم، نیاز به جستجو بین صفحات مختلف نیست و تنها نقشه ماکرو اصلاح خواهد شد. در این مقاله نیز با ما همراه باشید تا نحوه ایجاد ماکرو در ePLAN را بررسی کنیم.

 

ایجاد ماکرو پنجره‌ای در ePLAN

ماكروی پنجره، بخش دلخواهی از يك صفحه است كه همه موضوعات قرار داده‌شده در آن ذخیره‌شده است. جهت ايجاد يك ماكروی پنجره ابتدا صفحه‌ای دلخواه از يك پروژه را بازکنید، سپس مسير EDIT/CREAT WINDOW MACRO را انتخاب کرده يا از كليدهای ترکیبی CTRL+F5 استفاده کنید.
ساخت ماکرو پنجره‌ای در ایپلن

 

در اين حالت شكل نشانگر ماوس به‌صورت زير درخواهد آمد و می‌توان قسمتی از صفحه را كه می‌خواهید به‌صورت ماكرو ذخيره شود را توسط ماوس انتخاب کنیم. قسمت انتخاب‌شده توسط يك مستطيل با خطوط پررنگ ضخيمی نمايان خواهد شد:
انتخاب مدار مورد نظر برای ایجاد ماکرو پنجره‌ای

 

در اين حالت همه قسمت‌های داخل مستطيل انتخاب خواهد شد و سپس كادر SAVE AS باز می‌شود.
ذخیره ماکرو پنجره‌ای در ePLAN

 

  • در قسمت DIRECTORY ، می‌توانيد محلی را كه ماكرو بايد ذخيره شود تعيين كنيد. به‌طور پیش‌فرض EPLAN ماكروها را داخل فولدر ماكروهای خود در محل نصب قرار می‌دهد.( پیشنهاد ما ذخیره در فایل پروژه یا فولدری مخصوص ماکروها به جز درایو C است)
  • در قسمت FILE NAME ، نام ماكروی موردنظرتان را كه می‌خواهید ذخيره شود تعيين کنید.
  • در قسمت REPRESENTATION TYPE ، نوع نمايش ماكرو و در قسمت VARIANT جهت دلخواه ماكروی خود را انتخاب نمایید.
  • در قسمت DESCRIPTION ، توضيحاتی را كه مايل هستيد در مورد ماكروی خود تايپ نمایید. اين توضيحات در هنگام استفاده از ماكرو به نمايش درآمده و در انتخاب سریع‌تر آن به ما كمك خواهد كرد.
  • گزینه TO PAGE SCALE باعث می‌شود كه شكل ماكرو در مقياس صفحه‌ای كه بازکردیم ذخيره شود.
  • آیکون HANDLE به ما اين امكان را می‌دهد كه قسمتی را كه ماكرو در هنگام استفاده كردن به نوك ماوس می‌چسبد را به‌صورت دستی تعيين كنيم. با انتخاب اين آيكون كادر SAVE AS به‌صورت موقت بسته می‌شود تا نقطه موردنظر را توسط ماوس انتخاب كنيم و پس از انتخاب پنجره فوق‌الذکر مجدد باز می‌شود. درنهایت با كليك بر روی آيكون OK ذخيره ماكروی ایجادشده خود را تایید می‌کنیم.

 

استفاده از ماكروی پنجره:

جهت استفاده از ماكروی پنجره از مسير INSERT/WINDOW MACRO و يا آيكون WINDOW MACRO و يا كليد M استفاده می‌کنیم.
استفاده از ماکرو پنجره‌ای ساخته شده

 

در اين صورت كادر SELECT MACRO باز می‌شود كه در قسمت سمت چپ ماكروهای ذخیره‌شده و در قسمت سمت راست نمای كلی از ماكرو را به ما نشان می‌دهد.
انتخاب ماکرو در ePLAN

 

جهت فعال‌كردن قسمت PREVIEW گزينه PREVIEW در بالای قسمت سمت راست را كليك كنيد. سپس ماكروی دلخواه خود را انتخاب و كليد OPEN را كليك نمایید. در اين حالت ماكروی موردنظر به نشانگر ماوس می‌چسبد. برای قرارگیری ماکرو در طرح کافیست در نقطه مورد نظر کلیک کنیم. سپس كادر INSERTION MODE باز می‌شود كه در آن می‌توان روش نام‌گذاری و عددگذاری تجهيزات موجود در داخل ماكرو را انتخاب کنیم.
تعیین نحوه شماره‌گذاری المان‌ها در ماکرو

 

با انتخاب گزینه DO NOT MODIFY ، DT های تجهيزات بدون تغيير باقی‌مانده شمارنده برنامه افزايش نمی‌یابد. مثلا اگر DT موجود در ماکرو بصورت F1، H3 و Q1 باشد، DT جديد با انتخاب گزينه فوق نیز بصورت F1، H3 و Q1 خواهد بود.

با انتخاب گزينه NUMBER، تجهيزات موجود در ماكرو مجدد نام‌گذاری و شماره‌گذاری خواهند شد، كه اين نام‌گذاری و عددگذاری مجدد بستگی به تجهيزات قبلی استفاده‌شده در پروژه فعلی شما دارد. مثلا اگر DT موجود در ماکرو بصورت F1، H3 و Q1 باشد،DT جديد با انتخاب گزينه NUMBER بصورت F32، H1 و Q24 خواهد بود.

با انتخاب گزينه NUMBER WITH FLAG ، تجهيزات موجود در ماكرو به‌صورت اتوماتيك نام‌گذاری شده و با علامت ؟ برچسب زده می‌شوند. مثلا اگر DT موجود در ماکرو بصورت F1، H3 و Q1 باشد، DT جديد با انتخاب گزينه NUMBER WITH FLAG بصورت ?F32 , Q24? و H3? خواهد بود.

گزینه ALWAYS USE THIS INSERTION MODES ، باعث می‌شود كه نحوه نام‌گذاری انتخاب‌شده برای هميشه بدین‌صورت باقی بماند و ديگر سوال نشود. اگر این گزینه را انتخاب کردید و بعدا نظرتان عوض شد، برای غیرفعال كردن اين حالت از مسير زير استفاده كنید:

OPTION/SETTINGS/PROJECTS/”PROJECT NAME”/DEVICES/NUMBERING-ONLINE

و قسمت WITH PROMPT را انتخاب نمایید. پس از قرار دادن يك ماكرو در قسمت دلخواه جهت خارج شدن از اين حالت كافی است از كليد ESC استفاده كنيد.

 

 

ایجاد ماکرو صفحه‌ای در ePLAN

ماكروی صفحه‌ای یا Page Macro، مدلی از ماكروهاست كه يك يا چند صفحه را كه شامل همه اطلاعات موجود در آن‌ها است را دربرمی‌گيرد. جهت ايجاد این نوع ماکرو، صفحه دلخواه را در PAGE NAVIGATOR انتخاب کرده و به مسير زير  می‌رویم:  PAGE/PAGE MACRO/CREATE
ساخت ماکرو صفحه‌ای در ePLAN

 

در اين صورت نرم‌افزار EPLAN کادر SAVE AS را خواهد گشود. كه همانند بخش پيشين قسمت‌های آن توضيح داده‌شده است. با اين تفاوت كه در اين حالت قسمتی بانام NUMBER OF PAGES فعال‌شده است كه تعداد صفحاتی را كه از اين صفحه به بعد می‌خواهیم به ماكرو تبديل كنيم را می‌توان در آن تعيين نمود. در ضمن در اين كادر قسمت TO PAGE SCALE و آیکون HANDLE غیرفعال شده‌اند.

 

استفاده از ماكروی صفحه

جهت استفاده از يك ماكروی صفحه که در مرحله قبل تعریف کردیم از مسير PAGE/PAGE MACRO/INSERT اقدام می‌کنیم. كادر محاوره‌ای SELECT MACRO باز می‌شود. با انتخاب و كليك بر روی OPEN كادری بانام ADJUST PAGE ظاهر می‌شود.
تنظیمات ماکرو صفحه‌ای

در اين كادر كاربر می‌تواند محل صفحات جديد را در ساختار پروژه خود تعيين كند.

 

در این جلسه نحوه ایجاد ماکرو در ePLAN را شرح دادیم. چنانچه ابهامی در بخشی وجود داشت، کافیست تا سوال خود را زیر همین بخش کامنت کنید.

 

 

2 دیدگاه در نوشته “ایجاد ماکرو در ePLAN – جلسه هشتم

  1. sajjad گفته :

    سلام مهندس وقت بخیر
    تو برنامم نمیتونم تجهیزات ۳ فاز رو به کار ببرم تو سیمبل هام هم نمیاره
    باید چکار کنم
    برنامه eplan p8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 5 =

X