کاربرد لب ویو در صنعت

کاربرد LabView در صنعت اتوماسیون

نرم‌افزار LabView یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که بدون نیاز به کدنویسی و آشنایی با برنامه‌نویسی، مهندسان را در اجرای پروژه‌های موردنظرشان یاری می‏‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند جایگزین HMI شده و در مانیتورینگ و کنترل فرآیندهای صنعتی یاری رسان اتوماسیون کاران باشد. در این مقاله بیشتر با کاربرد LabView در صنعت آشنا خواهید شد.

برخی از کاربردهای این نرم‌افزار عبارت‌اند از :

  •  جمع‌آوری داده و پردازش سیگنال : توسط  کارت‌های DAQ می‌توان سیگنال‌های بیرونی را به نرم‌افزار منتقل و بر روی آن پردازش انجام داد. به‌عنوان‌مثال توسط  ترانسمیتر ، سیگنال تقویت‌شده را می‏توان به کارت‏ USB DAQ انتقال داد و سپس اطلاعات مربوط به یک لودسل را به کامپیوتر منتقل کرده و وزن را نمایش داد.
  • کنترل صنعتی: در این نرم‌افزار می‌توان پروژه‌های کنترل صنعتی را پیاده‌سازی نمود. به‌عنوان‌مثال: بااتصال یک ترموکوپل  و یک فن،  سیستم کنترل دما طرحی کرد.
  • ابزار دقیق: می‏توان انواع سنسورها نظیر: لودسل ، ترموکوپل ، آلتراسونیک و  سنسور فشار  را توسط مدارهای واسط به کامپیوتر متصل کرد و با نرم‌افزار لب ویو پردازش‌های متفاوتی مانند ذخیره دیتا یا رسم منحنی  یا پیاده‌سازی فیلترهای دیجیتال را بر روی داده‌ها انجام داد.
  • مانیتورینگ: می‌توان در سیستم‌های ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی وضعیت سیستم را در کامپیوتر نشان داد. به‌عنوان‌مثال، نمایش و رسم منحنی سنسورها ، وضعیت عملکرد موتورها و جک‌ها و …
  • پروتکل‌های ارتباطی: این زبان به‏طور کامل توانایی ارتباط با پروتکل‌هایی مانند GPIB(General Purpose Interface Bus)، RS232 ، RS485 ، Bluetooth،USBرا دارد و همچنین توانایی استفاده از شبکه UDP و TCP/IP را برای کاربر مهیا کرده است.

 

۵ دلیل اصلی یادگیری LabVIEW

5 دلیل ساده وجود دارد که باعث افزایش کاربرد LabView در صنعت شده است. به‌صورت تیتر وار با هم مرور کنیم:

۱)محیطی ساده و گرافیکی

مانند هر نرم‌افزار مانیتورینگ دیگری، لب‌ویو نیز یک محیط کاملا گرافیکی دارد که کار با آن را بسیار ساده می‌کند.

محیط ساده یکی از مهم‌ترین عوامل کاربرد LabView در صنعت

 


2)بدون نیاز به کد نویسی:

در لب‌ویو نیاز به بلد بودن یا آموختن هیچ زبان برنامه‌نویسی نیست.تنها باید بلوک‌ها را از نوار ابزار بکشید و داخل صفحه قرار دهید و اتصالات را برقرار کنیم. همین…. کار تمام است!!

در لب‌ویو نیاز به هیچ کدنویسی نیست

 

3)پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف:

در لب‌ویو انواع پروتکل‌های ااستاندارد برای ارتباط با دنیای بیرون برای شما فراهم است. شما کافیست تا بلوک RS232 , USB , TCP/IP , Modbu ,  RS485  Bluetooth , WiFi را در صفحه کار قرار دهید و از طریق سخت‌افزار نصب شده روی کامپیوتر با دیگر تجهیزات ارتباط برقرار کنید.

پروتکل‌های مختلف در لب‌ویو پشتیبانی می‌شود

 

4) امکان ارتباط از طریق موبایل

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که با عث افزایش کاربرد LabView در صنعت شده است، امکان کنترل و مشاهده فرآیند به‌وسیله موبایل و تبلت است. شما به‌راحتی می‌توانید گوشی موبایل یا تبلت خود را به یک HMI تبدیل کنید و از راه دور، اجرای صحیح فرآیندها را زیر نظر بگیرید.

امکان مشاهده نتیجه کار در موبایل باعث افزایش کاربرد LabView در اتوماسیون

 

5)قابلیت ارتباط با میکروپروسسورها:

به‌وسیله این ویژگی‌ها و سخت‌افزارهای مخصوص تولید شده در شرکت NI، می‌توان پیچیده‌ترین فرآیندهای صنعتی را با سرعت بسیار بالا کنترل کرد.

 



در این مقاله به‌صورت مختصر کاربرد LabView در صنعت برقو اتوماسیون را تشریح کردیم. آیا شما با این نرم‎افزار کار می‌کنید؟ اگر ویژگی را فراموش کردیم، خوشحال می‌شیم که در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه در نوشته “کاربرد LabView در صنعت اتوماسیون

  1. احمد گفته :

    سلام
    سلام
    خسته نباشید.مطلب بسیار خوبی بود
    آیا این امکان وجود داره که در لب ویو یک جدول پسورد ایجاد کنیم و یوزر های مختلف با پسورد های مختلف تعریف کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

X