نکات مهم برای ورودی به بازار کار پی‌ال‌سی و اتوماسیون

ورود به بازار کار پی‌ال‌سی و اتوماسیون، چگونه ؟

من می‌خواهم تازه وارد اتوماسیون شوم، چه چیزهایی را لازم است که یاد بگیرم؟ آیا کلاس و دوره رفتن برای یادگیری اتوماسیون صنعتی لازم است؟ آیا من که چندین سال تجربه تابلوسازی دارم و در این کار استاد هستم، نیاز است اتوماسیون را یاد بگیرم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله شرایط ورود به بازار کار پی‌ال‌سی و اتوماسیون را بررسی کنیم.


اول‌ازهمه ذکر این نکته لازم است که پاسخ این سوال تنها برای تازه فارغ‌التحصیلان نیست. بلکه همه همکارانی که درزمینهٔ طراحی و ساخت تابلو برق نیز دارای سابقه چندین ساله هستند، با توجه به روند بازار، لازم است تا علاوه بر برق صنعتی، اتوماسیون را نیز فرابگیرند، تا بتوانند همچنان در این بازار به فعالیت ادامه دهند.

  1. با توجه به قدمت و کیفیت، plc زیمنس رتبه اول استفاده در ایران را دارد. بنابراین پیشنهاد یادگیری برنامه‌نویسی لوگو است.با احترام به همه آموزشگاه‌ها، به‌جای صرف هزینه برای دوره، یک لوگو۸ خریداری نمایید و با استفاده از جزوات، فیلم‌ها و کتاب‌های موجود اقدام به برنامه‌نویسی و تمرین نمایید. گروه‌های مختلف تلگرام نیز آماده پاسخگویی هستند. لوگو با توجه به قابلیت‌های گوناگون و مخصوصاً اضافه شدن قابلیت شبکه شدن در ورژن ۸ آن، حتی می‌تواند در پروژه‌های بزرگ نیز به‌عنوان بخش کوچک کنترلی استفاده شود.
  2. در مرحله بعد خرید یک HMI و اتصال آن به لوگو و برنامه‌نویسی آن توسط WinCC Flexible
  3. در مرحله بعد یادگیری نرم‌افزار Step7 که با توجه به دارا بودن محیط سیمولیشن و شبیه‌سازی در آن، الزاماً نیازی به تهیه یک PLC نیست و به‌راحتی می‌توانید برنامه‌های خود را بنویسید و تست نمایید.
  4. در مرحله چهارم، یادگیری نرم‌افزار TIA Portal است که اگر مراحل ۲ و ۳ را به‌خوبی انجام داده باشید، این مرحله چندان سخت نخواهد بود.
  5. اگر مراحل بالا را خوب فراگرفته باشید برنامه‌نویسی PLC های برندهای دیگر نظیر دلتا، فتک، امرون، آلن بردلی، میتسوبیشی و … برایتان آسان خواهد بود.

و اما تکمیل اولین پاراگراف، هم‌اکنون در صنعت تابلوهای بسیار کوچک نیز اتوماسیون می‌شوند و احتمالاً تا چند سال دیگر تابلوی فاقد PLC نخواهیم دید. اگر به حرفه خود علاقه دارید و همچنان دوست دارید که کارگاه خود را حفظ کنید، باید از الآن به فکر یادگیری و به‌روز کردن دانش خود باشید. شروع کار سخت است ولی شدنی است.

 

شرایط ورود به بازار کار پی‌ال‌سی و اتوماسیون را بررسی کردیم. چنانچه سوالی دراین‌باره داشتید یا قصد تکمیل این متن را با توجه به تجربه خود داشتید، خوشحال می‌شوم که در بخش نظرات اعلام نمایید.

 

14 دیدگاه در نوشته “ورود به بازار کار پی‌ال‌سی و اتوماسیون، چگونه ؟

  1. احسان گفته :

    با سلام
    احسان هستم از اهواز،خیلی خوب مسائل رو شرح دادید.
    من دارم در کنار یک استاد ماهر plcهای شرکت زیمتس رو یاد میگیرم،از تو ضیحات شما هم خیلی استفاده کردم.

  2. محمد گفته :

    سلام،خوبین،ممنون از سایت خوبتون.
    من ی مدته ک دارم رو برنامه نویسی plc کار میکنم.میخوام سخت افزارش رو بخرم و کار کنم
    چند تا سوال برام‌پیش اومده.

    واسه زیمنس باید چ سخت افزارهایی رو بخرم؟ قیمت هر کدوم چقدره؟ ضمنا واسه هر برند باید سخت افزار مخصوص ب خودش رو خرید؟

    و سوال مهم تر اینکه خروجی این سخت افزار های زیمنس یا دلتا رو باید تهیه کنیم؟ مثلا کنتاکتورها یا موتورها و…؟

  3. الهه گفته :

    سلام وقتتون بخير
    چندسوال داشتم، اول اينكه اينكار مناسب خانم ها هست بنظرتون؟ بخوام شخصي و پروژه اي كار كنم؟ و اينكه من شنيدم كه كمي اطلاعات ابزار دقيق هم لازمه براي اينكار
    ميخواستم بدونم چه چيزايي بايد توي اين زمينه بلد باشيم براي شروع به كار

    • مدیر سایت گفته :

      سلام. در بازار فعلی(خرداد99) کار پروژه‌ای برای آقایون هم سخت شده و متاسفانه برای خانم ها سخت تر. در PLC باید ابزار دقیق و برق صنعتی هم تا حدودی بدونید. بهترین معرف شما میتونه اساتیدتون باشن. در کار پروژه ای رابطه مهمه و تبلیغ دهان به دهان نقش اساسی رو داره

  4. جعفری گفته :

    سلام
    موزشهای لازم صحبت کردی اما در مورد اینکه اگه شخصی بخواد کسب و کار شخص یتو این صنعت راه اندازی کنه و دانش پی ال سی رو هم داره باید از کجا شروع کنه چیزی نگفتی ممنون میشم راهنمایی کنی چطور میشه بازاریابی کرد

    • مدیر سایت گفته :

      سلام
      سوال شما مربوط به راه اندازی کسب کار میشود و باید در مباحث کارآفرینی، تبلیغ، راه اندازی کسب و کار و مشابه این موارد جستجو کنید. به دوصورت تاسیس شرکت یا کار پروژه ای و شخصی می تونید کسب و کار خودتون رو راه اندازی کنید که طبیعتا هر کدام شرایط خود را دارند. در گوگل جستجو نمایید. سوالی بود در خدمتتون هستیم

  5. امین گفته :

    با سلام و ممنون از مطالب خوبی که در سایت ارائه میدهید.
    از نظر شما ایا اسمارت لوگو ایرانی رو میشه به جای لوگو زیمنس گران قیمت در پروژه ها بکار برد؟ ایا بازدهی و کیفیت خوبی داره؟
    با تشکر

    • مدیر سایت گفته :

      سلام
      اسمارت لوگو از همکاران و تولیدکنندگان داخلی می باشد. متاسفانه به علت عدم استفاده از این محصول در پروژه، نمی توانیم در مورد کیفیت این محصول نظر دهیم، پیشنهاد می کنم که در گروه های تلگرامی مطرح کنید تا همکارانی که استفاده کرده اند، تجربیات خود را با شما در میان بگذارند.
      ولی آنچه که بدیهی است، این محصول منطبق بر ورژن ۶ لوگو می باشد و اکنون در بازار لوگو ۸ موجود است. نکته دیگر اینکه هم اکنون شرکت a-tech که یک شرکت ایرانیست، لوگو ایرانی منطبق با لوگو ۸ را تولید می کند.

    • مدیر سایت گفته :

      سلام
      با توجه به قیمت دلار فعلی و نبود تجهیزات زیمنس شاید این فرمایش شما صحیح باشد.
      منتها آنچه در این مقاله ذکر گردیده با بررسی همه جوانب بوده است. لوگو زیمنس یک کنترلر کوچک و ارزان قیمت است که با توجه به دارای بودن ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ و پورت شبکه قابلیت‌ها بسیار زیادی برای برنامه‌نویسی و یادگیری زبان برنامه‌نویسی PLCها در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =

X