راه‌اندازی درایو G120 زیمنس در شبکه پروفیباس

راه‌اندازی درایو G120 زیمنس با پروفیباس

امکان اتصال و بهره‌برداری تحت شبکه صنعتی، یکی از ویژگی‌هایی است که باعث گسترش کاربرد یک تجهیز خواهد شد. در ایو G120 به عنوان یکی از درایوهای قدرتمند زیمنس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توان آن را در شبکه‌های صنعتی متداول چون پروفیباس متصل کرد. در این مقاله با چگونگی راه‌اندازی درایو G120 زیمنس با پروفیباس آشنا خواهید شد:

 

 

اتصال G120 تحت شبکه پروفیباس

در این قسمت قصد داریم تا تنظیمات اتصال G120 به CPU زیمنس را انجام دهیم.

مرحله1- ابتدا توسط صفحه کلید BOP درایو، پارامترهای P0700 و P1000 را تنظیم می‌کنیم. این دو پارامتر مشخص می‌کند که کنترل درایو چگونه انجام شود. مقدار این دو پارامتر را روی 6 تنظیم می‌کنیم به این معنی که کنترل از طریق پروفی‌باس است.

پارامتر P0918 آدرس درایو روی شبکه پروفیباس است که یک عدد برای آن تعیین می‌کنیم، مثلا 7

مرحله2- مانند هر تجهیز دیگر زیمنس، در این مرحله باید سخت افزار خود را در نرم‌افزار تعریف کنیم. اگر SINAMICS G120 در لیست Hardware Configuration  یا همون HW Config نبودباید فایل GSD آن را از طریق منوی Options > Install GSD File نصب کنید. در انتهای این مقاله تعدادی از فایل‌های GSD مورد نیاز را جمع‌آوری کردیم که می‌توانید دانلود کنید.

مرحله3- در این مرحله، تنظیمات مورد نیاز در بخش HW Config را انجام می‌دهیم.

مرحله4- طراحی فرآیند را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال سیستم آسانسوری داریم که وظیفه حمل یک واگن و حرکت به بالا و پایین را برعهده دارد، این واگن هم کنترل دستی و هم کنترل خودکار دارد و …… به همین شکل کل فرآیند را تعریف می‌کنیم.

مرحله5- Control Word و Status Word را بررسی می‌کنیم. در این قسمت تنها مهم است که بدانیم که ارسال مقدار مبنای سرعت در Control Word2 و دریافت سرعت واقعی نیز از Status Word2 است.

مرحله6- دیتا بلاک DB20 برای ارسال فرامین به درایو ایجاد می‌کنیم. شکل زیر ساختار DB20 را نشان می‌دهد که متناسب با Control Word ایجاد شده است. به وضعیت بیت ها توجه کنید. مقدار اولیه بیت‌های کنترلی True یا False داده شده است. این کار باعث می‌شود که لازم نباشد در برنامه از کد‌های هگز برای فرمان استفاده شود و فرمان فقط به برخی بیت‌ها داده می‌شود.

ساختار DB20 متناسب با Control Word

در مرحله آخر نیز تنها نیاز است که FC10 و OB1 را ایجاد کنیم و برنامه مورد نظر را پیاده کنیم.

 

 

در کلیپ زیر که به همت مهندس دهقانی تهیه شده است با چگونگی کنترل موقعیت موتور توسط درایو g120 و اتصال آن به s7-1200آشنا خواهید شد:

 

در فیلم زیر همراه با مهندس علیرضا دهقانی شبکه کردن درایو g120 زیمنس و پی ال سی s7-1200 در مد positionدر شبکه پروفی نت آشنا خواهید شد:

 

 

دانلود GSD File

در اینجا فایل‌های PROFIBUS GSD مربوط به درایو  G120 ، G120C و G120D برای دانلود قرار داده شده‌اند. فایل‌های PROFIBUS GSD برای کار با خانواده  SINAMICS G120 از طریق PROFIBUS است که اجازه می‌دهد تا ابزارهای پیکربندی اینورتر را تشخیص دهند.

نکته: همیشه از پرونده GSD استفاده کنید که مطابق با واحد کنترل (CU) نوع یا شماره سفارش شما باشد – حتی اگر در حال حاضر از کلیه عملکردهای واحد کنترل (مانند عملکردهای ایمنی) استفاده نمی‌کنید. پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل Control Unit ، در صورت استفاده از عملکردهای جدید یا تعویض CU، فقط لازم است که پرونده‌های GSD را به‌روز کنید.

داخل نرم‌افزار فایل GSD را از طریق منوی Options > Install GSD File نصب کنید.

فایل‌های GSD مربوط به G120

  • CU230P-2 DP
  • CU240x-2 DP
  • CU250S-2 DP
  • CU240S DP
  • CU240S DP-F
  • CHEMIEMODUL CM240NE -CU dependent

دانلود فایل‌های GSD مربوط به درایو G120

 

فایل‌های GSD مربوط به G120C

  • G120C DP

دانلود فایل‌های GSD مربوط به درایو G120C

 

فایل‌های GSD مربوط به G120D

  • CU240D-2 DP-F
  • CU250D-2 DP-F
  • CU240D DP
  • CU240D DP-F

دانلود فایل‌های GSD مربوط به درایو G120D

 

یک دیدگاه در نوشته “راه‌اندازی درایو G120 زیمنس با پروفیباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

X