تفاوت بین RMS و True RMS

تفاوت بین RMS و True RMS

تفاوت بین RMS و True-RMS در اندازه گیری ولتاژ چیست؟ چرا باید از میترهای True-RMS در اندازه گیری استفاده نمود؟ آیا هزینه برای True-RMS منطقیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

تفاوت بین RMS با True-RMS در میترها چیست؟

هر دو نوع دستگاه دارای قابلیت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان‌های AC با شکل موج سینوسی خالص هستند. اما تفاوت آن‌ها در قابلیت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان‌های AC با شکل موج‌های غیر سینوسی است. در این حالت دستگاه‌های True RMS به‌درستی اندازه‌گیری انجام می‌دهند اما دستگاه‌هایی که با متد RMS عمل اندازه‌گیری را انجام می‌دهند، در اندازه‌گیری خطای قابل‌توجهی خواهند داشت.

RMS چیست؟

RMS یا Root Mean Square در معنای لغوی به معنی جذر متوسط مربع است، یعنی چنانچه ولتاژ اندازه‌گیری شده توسط یک مولتی متر RMS برابر ۲۰۰ ولت باشد، در واقع ولتاژ پیک برابر ۲۰۰*۱٫۴۱۴ = ۲۸۲٫۸ ولت است و مولتی متر “ولتاژ مؤثر” آن یعنی ۲۰۰ ولت را نمایش داده است.
مالتی مترهای RMS از تکنیک محاسبه‌ی میانگین ریاضی برای محاسبه ولتاژ و جریان AC استفاده می‌کنند که این روشش تنها برای شکل موج سینوسی خالص و متقارن پاسخ صحیح می‌دهد و برای شکل موج‌های دیگر دارای خطای نامعینی خواهد بود.

۰۰۱

شکل موج سمت چپ، یک ولتاژ/جریان سینوسی خالص و متقارن می‌باشد. این شکل موج مربوط به برق شهر می‌باشد.
شکل موج سمت راست، یک ولتاژ/جریان سینوسی نامتقارن است که می‌تواند شکل موج یک اینورتر، کنترلر های فن،، دیمرها، منابع تغذیه، موتورهای صنعتی، پمپ‌ها، کانوایرها و بسیاری دیگر از تجهیزات دیگری که در صنعت استفاده می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر جز برق شهر مابقی ولتاژ/جریان‌هایی که در صنعت اندازه‌گیری می‌شوند، فاقد شکل موج سینوسی خالص می‌باشند.
برای اندازه‌گیری دقیق مقدار ولتاژ/جریان AC، نیاز به میتر True RMS می‌باشد، این دسته از میترها به‌صورت دقیق مقدار مؤثر پارامتر موردنظر را اندازه‌گیری می‌کنند، لذا معمولاً در محاسبه و نمایش تأخیر بیشتری نسبت به میترهای RMS دارند.
در جدول زیر خطای اندازه‌گیری در شکل موج‌های غیر سینوسی توسط مولتی مترهای میانگین‌گیری(Averagee Responding) را مشاهده می‌کنید. لذا از این مولتیمتر ها تنها در شکل موج‌های سینوسی خالص استفاده کنید.

جدول تفاوت بین RMS و True RMS
جدول تفاوت بین RMS و True RMS

در کلیپ زیر نیز تفاوت بین RMS با True-RMS در دستگاه‌های مولتی‌متر شرح داده‌شده است. این کلیپ با زیرنویس فارسی می‌باشد.

13 دیدگاه در نوشته “تفاوت بین RMS و True RMS

  1. محسن گفته :

    سلام مطلب مفیدی بود سپاس گزارم. یه سوال دارم واینکه برای اندازه گیری جریان هم آیا این مطلب صدق میکنه یا فقط برا اندازه گیری ولتاژ true RMS کاربردش مهمه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

X