ورودی آنالوگ در دلتا

برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا

در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت جامع نحوه برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا را آموزش دهیم. پیش از شروع آموزش ببینیم تفاوت آنالوگ و دیجیتال چیست؟

سیگنال آنالوگ و دیجیتال

  • آنالوگ یک سیگنال پیوسته در زمان است و مقادیر مختلفی دارد و در بازه ۰ تا ۱۰۰% هر مقداری می‌تواند داشته باشد. مانند برق شهر که در بازه ۰ولت تا ۲۲۰ولت هر مقداری(مثلا ۲۱۰.۵ ولت) می‌تواند داشته باشد.
  • دیجیتال به‌صورت یک سیگنال گسسته در زمان است و دو مقدار بیشتر ندارد یا ۰ است و یا ۱۰۰% مقدار ممکن، مانند کلاک پالس ۵ ولت که در لحظه یا مقدار آن ۰ولت است یا ۵ ولت.

در تصویر زیر بهتر با این مفاهیم آشنا خواهید شد:

شکل موج آنالوگ و دیجیتال


برای برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا در نرم‌افزار WPLSOFT با دو دستور کار خواهیم کرد:

  • From: برای خواندن مقادیر از ورودی آنالوگ دلتا
  • To: برای نوشتن مقادیر در خروجی کارت آنالوگ دلتا

که در این آموزش تنها با دستور From آشنا خواهید شد.

دستور From:

همان‌طور که در بالا اشاره شد، از این دستور برای خواندن مقادیر آنالوگ در ورودی‌ها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر برای ورودی آنالوگ دلتا فقط با این دستور کار داریم. در تصویر زیر اجزای این دستور را مشاهده می‌کنید:

تنظیمات دستور FROM، قسمت مهم برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا

پس از انجام تنظیمات، دستور به شکل زیر در نرم‌افزار WPLSOFT نمایش داده خواهد شد:

دستور From در برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا

تشریح هر یک از بخش‌های K0، K6، D0 و K1 در دستور فوق:

اولین عملوند K نشان‌دهنده شماره کارت آنالوگ بعد از CPU است (همان‌طور که می‌دانید، چیدمان از چپ به راست صورت می‌گیرد و کارت‌های افزایشی و توسعه در راست CPU نصب می‌شود) .FROM K0 به معنای آن است که می‌خواهیم اطلاعات آنالوگ را در ورودی اولین کارت آنالوگ بعد از CPU بخوانیم. دقت کنید که مبنای شماره‌گذاری برای K، کارت آنالوگ است. به‌عنوان‌مثال اگر ترتیب اتصال کارت‌ها به‌مانند عکس زیر باشد:

چیدمان سخت‌افزاری کارت‌های دلتا

در این حالت بعد از CPU از مدل DVP14ss یک کارت ورودی/خروجی دیجیتال DVP16sp قرارگرفته است و پس‌ازآن اولین کارت آنالوگ از مدل DVP04tc نصب‌شده است و مقدار K0 به این کارت اختصاص خواهد یافت. بعدازآن نیز دو کارت آنالوگ دیگر از نوع DVP04tc و DVP06xa نصب‌شده است که به ترتیب K1 و K2 خواهند شد.

دومین عملوند K(که در این مثال K6 است) تعیین‌کننده نوع کنترل رجیستر (CR یا Control Register) است. کنترل رجیستر پارامترهایی از کارت آنالوگ بوده که ویژگی‌های آن کارت را تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال در تصویر زیر کنترل رجیستر کارت دما از نوع DVP04pt را مشاهده می‌کنید.

توجه: کنترل رجیستر هر کارت آنالوگی را می‌توانید از دیتاشیت آن کارت استخراج‌کنید.

مطابق تصویر فوق که بخشی از دیتاشیت DVP04pt است، ستون اول مربوط به شماره کنترل رجیستر است، به‌عبارت‌دیگر عددی است که می‌تواند روبروی K قرار گیرد مثل K4 یا K18 یا هر عدد دیگری که طبق دیتاشیت ویژگی برای آن تعریف‌شده باشد. در این ما کنترل رجیستر ۶ را انتخاب کرده‌ایم که مطابق تصویر فوق CH1 average degrees یا همان میانگین دما مربوط به کانال۱ قرائت می‌شود. اگر کنترل رجیستر ۱۸ (K18) را در برنامه لحاظ می‌کردیم،Present Temperature of CH1 یا همان مقدار دمای لحظه‌ای کانال اول می‌خواندیم. تا اینجا نیمی از تنظیمات برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا را نجام دادید. خدا قوت

عملوند D نشان‌دهنده رجیستری است که اطلاعات در آن ذخیره می‌گردد. D0 یعنی اطلاعات خوانده‌شده از کانال۱ در رجیستر “صفر” ذخیره خواهد شد.

آخرین عملوند که با “K” نشان داده می‌شود، تعداد کانال‌های مورداستفاده از کارت آنالوگ را نمایش می‌دهد. “K1” که در این مثال از آن استفاده کردیم به معنای آن است که فقط اطلاعات کانال۱ کارت دما قرائت می‌شود. حال اگر مقدار این عملوند K2 تعیین گردد یعنی اطلاعات ورودی‌های ۱ و ۲ خوانده خواهند شد و در رجیسترهای D0 و D1 ذخیره می‌شوند و به همین ترتیب اگر K4 انتخاب شود هر ۴ کانال ورودی خوانده می‌شود و مقادیر در رجیسترهای D0 الی D3 ذخیره خواهد شد.

جمع‌بندی: بنابراین استفاده از دستور FROM K0 K6 D0 K1 به معنی ذخیره مقدار میانگین خوانده‌شده از ورودی۱ اولین کارت آنالوگ متصل شده به CPU است که در رجیستر D0 ذخیره می‌شودو موفق شدیم که برنامه مناسب برای اولین ورودی آنالوگ در دلتا را بنویسیم.

البته راه دیگر استفاده از Wizard نرم‌افزار WPLSOFT است که در کلیپ زیر مشاهده خواهید کرد. مفاهیم زیر در این فیلم آموزش داده‌شده است:

  1. تفاوت دستگاه‌های آنالوگ و دیجیتال
  2. کاربرد انواع سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال
  3. بررسی انواع کارت‌های دمایی دلتا
  4. بررسی کامل انواع سنسورهایی دمایی
  5. نحوه سیم‌بندی انواع سنسورهای دمایی با کارت‌های ۰۴pt و ۰۴tc
  6. چگونگی تعریف کارت آنالوگ دمایی در wplsoft
  7. معرفی دستورات FLT و INT 8 و نحوه اسکیل‌کردن کارت‌های دما

 

در این آموزش تلاش کردیم تا برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا را کامل شرح دهیم. امیدواریم که برایتان مفید بوده باشد.


منابع:

در نگارش این مقاله از منابع زیر نیز استفاده شده است:
  • سایت spadautomation.ir
  • ویدیوهای موجود در آپارت شرکت نیک صنعت

 

آخرین قیمت PLC

3 دیدگاه در نوشته “برنامه‌نویسی ورودی آنالوگ در دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

X