شرکت فتک (FATEK) یکی از شرکت‌های آسیایی تولیدکننده PLC و HMI بوده که چندسالی است محصولات این شرکت در ایران وارد شده است. این مقاله جهت آشنایی با PLC فتک و بخش‌های سخت‌افزاری آن تدوین شده است.

آشنایی با PLC فتک

شرکت فتک (FATEK) یکی از شرکت‌های آسیایی تولیدکننده PLC و HMI بوده که چندسالی است محصولات این شرکت در ایران وارد شده است. این مقاله جهت آشنایی با PLC فتک و بخش‌های سخت‌افزاری آن تدوین شده است.


معرفی PLCهای سری FBs و B1

سری FBsدارای بیش از ۳۰۰ دستور برای رفع نیازها و کاربردهای موردنظر کاربران می‌باشد. این دستورها دارای امکانات مختلفی هستند که قابلیت نوشتن برنامه‌های پیچیده را که در برندهای دیگر نیاز به استفاده از دستورات متعدد می‌باشد ،به‌سادگی فراهم می‌نماید. همچنین جهت برنامه‌خوانی راحت‌تر، ورودی‌ها و خروجی‌های هر دستور دارای نشانه مخصوص به خود بوده و محتوای هر متغیر نیز نمایش داده می‌شود. جهت کاربردهای پیشرفته مانند شبکه‌کردن PLCها، کنترل PID، کنترل مکان NC و … دستورات مناسب و قدرتمندی پیش‌بینی‌شده است. ساختار سری B1بر اساس سری پرفروش FBs بوده و دستورهای سری B1 با توجه به نیاز کاربر و سادگی کاربرد از بین پرکاربردترین و سودمندترین امکانات سری FBs انتخاب‌شده است.
تجربه چندین ساله FATEK در زمینه ارائه PLC، محصولی با قیمت رقابتی و موردعلاقه مصرف‌کنندگان را به وجود آورده است.

در کلیپ زیر که به همت مهندس اردبیلی تهیه شده است با CPUهای سری FBS فتک آشنا خواهید شد:

 

 

آشنایی با منابع تغذیه فتک

شرکت Fatek نیز به مانند همه تولیدکنندگان دیگر PLC پکیج محصولات خود را با تولید منابع تغذیه کامل کرده است. این منابع در آمپرهای مختلف تولید می‌شود و می‌توان از آن‌ها هم برای تغذیه PLC هم برای دیگر المان‌های داخل تابلو، نظیر سنسورها، استفاده کرد. در کلیپ زیر با منابع تغذیه این شرکت بیشتر آشنا خواهید شد:

 

 

معرفی کارت‌های ورودی و خروجی دیجیتال

ماژول‌های گسترش ورودی-خروجی دیجیتال فتک در دو مدل اصلی، با خروجی ترمینال پیچی و خروجی کانکتور IDC تولید می‌گردد. بازه ولتاژی ورودی دیجیتال در این ماژول‌ها می‌تواند ۰ و ۲۴ ولت DC باشد، همچنین خروجی در دو نوع ترانزیستوری و رله‌ای تولید می‌گردد. این ماژول‌ها از سمت راست PLC وصل می‌شوند. با تشکر از مهندس اردبیلی برای معرفی ماژول‌های گسترش ورودی-خروجی دیجیتال فتک در کلیپ زیر:

 

 

معرفی کارت‌های ورودی و خروجی آنالوگ

ماژول‌های گسترش ورودی-خروجی آنالوگ فتک، تنوع بسیار کمتری نسبت به ماژول‌های دیجیتال داراست ولی طیف وسیعی از سیگنال‌های آنالوگ را پوشش می‌دهد. رنچ سیگنال در ورودی و خروجی می‌تواند -۱۰ الی +۱۰ولت، -۵ الی +۵ولت، -۲۰ الی ۲۰میلی‌آمپر، -۱۰ الی ۱۰میلی‌آمپر و همچنین ۰ الی +۱۰ولت، ۰ الی +۵ولت، ۰ الی ۲۰میلی‌آمپر، ۰ الی ۱۰میلی‌آمپر باشد. دقت اندازه‌گیری ±۱% است. در کلیپ زیر بهتر با ماژول‌های گسترش ورودی-خروجی آنالوگ FATEK آشنا خواهید شد :

در مقاله آشنایی با PLC فتک ، با سخت‌افزار کنترلرهای این برند آشنا شدید، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =

X